Hvem er vi

Hvem er Kliplev Skole?

Kliplev skole er en lille lokal landsbyskole der befinder sig i Aabenraa Kommune, Sønderjylland. Vi ligger i området mellem Aabenraa, Tinglev, Bov, Gråsten og Sundeved.

Fra august 2003 omfattede Kliplev Skoles skoledistrikt elever fra Bjerndrup, Kliplev og Søgård. Skolen er dermed det kommunale tilbud til elever og forældre i den vestlige del af Gammel Lundtoft Kommune.

Kliplev Skole er en 7-klasse skole, fra børnehaveklasse til og med 6. klasse. Efter 6. klasse fortsætter eleverne skolegangen på Felsted Centralskole.

På Kliplev Skole er der en skolebestyrelse, som består af 7 forældrevalgte repræsentanter, 2 elever og 2 medarbejdere. Bestyrelsen er valgt for 4 år.

Der afholdes ca. et bestyrelsesmøde hver måned. Efter hvert møde udarbejder bestyrelsen et referat, som kommer i næste udgave af skoleavisen. Referatet bliver skrevet af et skolebestyrelsesmedlem.

Arbejdet i skolebestyrelsen består i at udarbejde principper for skolens virksomhed, dvs. de overordnede mål for skolens hverdag, herunder budget, tildeling af timer, aktivitetsniveau og i øvrigt alt det, der rører sig på skolen.

Vi har en skolefritidsordning tilknyttet skolen og både lærere og pædagoger samarbejder omkring de små klasser, faguger, emneuger og andre pædagogiske arrangementer. Dette samarbejde er under kraftig udvikling

Vores ønske er at skabe et fællesskab mellem elever, personale og forældre, som udgør fundamentet for både læring og dannelse. Vi tror på, at trivsel, åbenhed, engagement og læring er afgørende faktorer for at give eleverne det bedst mulige grundlag for at udvikle deres færdigheder og potentiale.

Derfor er trivsel, åbenhed, engagement og læring, skolens vigtigste grundværdier.

Morgensamling.
Mandag er alle skolens elever samlet. Tirsdag, onsdag og torsdag holder Indskoling og Mellemtrinnet Morgensamling hver for sig.

Til Morgensamling er der fokus på fællesskab og social ansvarlighed. Dette gøres på forskellige måder, så som fællessang, samarbejdsøvelser, massage, bevægelseslege, oplæg og snakke om forskellige emner, mm.

Hver fredag vises udvalgte klip fra Ultra Nyheder og der snakkes om indholdet i klasserne.

Trivsel og faglighed.
Vi er af den opfattelse, at trivsel og faglighed er uadskilleligt.

Hver klasse har således et team af lærere og pædagoger, som arbejder sammen om at eleverne trives og lærer mest muligt.

I Indskolingen er der i øjeblikket planlagt mellem 20 og 25 ugentlige undervisningstimer, hvor både en lærer og en pædagog deltager aktivt i undervisningen.